info@waterrijk-pleziervaart.nl

+31 6 31 90 15 08

Schilderen en lakken: een goede voorbereiding is het halve werk!

Comments (0) blog, doe-het-zelven, schilder- en spuitwerk

5 tips voor het lakken van je schip

Het lakken van een schip is niet alleen vanuit esthetisch oogpunt heel belangrijk, het biedt ook belangrijke bescherming tegen vocht en UV-straling. Zeker bij polyesterboten vormt UV-straling een bedreiging. Daarnaast zijn corrosie en schimmel gevaren die op de loer liggen voor houten en stalen schepen. Het op een juiste manier aflakken van een schip helpt tegen deze elementen en zorgt ervoor dat uw schip er netjes uitziet. Hieronder vijf tips voor het beste resultaat.

  1. Een goede voorbehandeling is het halve werk
    Slechte voorbehandeling van het oppervlak blijf je altijd zien in de eindlaag en het vermindert de bescherming en houdbaarheid van het verfsysteem. Start met het testen van de overschilderbaarheid. Daarna volgt: ontvetten, reinigen, schuren, stofvrij maken, nogmaals reinigen, primen, plamuren, nogmaals primen, schuren, ontvetten en dan pas aflakken. Aandachtspunten zijn beginnende roestplekken. Straal of borstel roestplekken nauwkeurig en behandel deze goed met primer en plamuur. Een minuscuul plekje roest is volgende jaar een grote! Bespaar niet op schuurpapier. Pak tijdig een nieuw vel en maak de boot na de voorbehandeling helemaal goed schoon.
  2. Geduld is een schone zaak
    Begin niet te vroeg met schuren als de verflaag nog nat is en schilder niet te vroeg over. Anders heb je kans op blaasvorming, visogen, blistering en vroegtijdig glansverlies.
  3. Zorg voor een goede werkomgeving
    Werk in een droge, goed geventileerde ruimte en niet in direct zonlicht. Schilder of lak niet onder vochtige omstandigheden; vocht tast de glans aan. Zorg er daarnaast voor dat het oppervlak niet te koud of te warm is. Vermijd ook vorst. Koud weer vertraagt het droogproces. Het beste resultaat wordt verkregen als verf wordt aangebracht bij temperaturen tussen 10° en 25°C.
  4. Voorkom vervuiling door stof
    Kies voor een product dat snel droogt en reinig of wissel de kwast iedere 20 minuten. Schuur na het aanbrengen van iedere laag en neem de boot dan af met verdunning- of kleefdoek om schuurresten te verwijderen. Maak daarnaast de grond vochtig met water voordat u gaat schilderen. Dit voorkomt ook stof in het schilderwerk. Werk tot slot niet direct uit het blik. De verf wordt dan snel oud en kan vervuild raken.
  5. Werk snel en efficiënt voor het beste eindresultaat
    Voor het beste resultaat gebruik je op grote oppervlakten grote kwasten en rollers bij het schilderwerk. Zorg voor een egale verdeling, houd de kwast onder een hoek van 45° en laat je roller het werk doen (druk niet te hard op de roller). Dit minimaliseert eventuele kwaststrepen. Werk daarnaast snel. Hoe langer je in de verf werkt hoe groter de kans op sinaasappeleffect. Bij grote oppervlakken kun je het beste met zijn tweeën werken, de één brengt de verf aan en de ander werkt het glad af. Gebruik tot slot voor de laatste laag een ietwat versleten kwast. Zo blijven er minder kwaststrepen zichtbaar.

De juiste (voor)behandeling van aluminium, staal en polyester boten

Houd bij het schilderwerk van je boot of schip rekening met de ondergrond voor het lakken. Moderne constructies van polyester, staal en aluminium hebben een strakke en stabiele ondergrond die geschikt is voor alle typen aflak. Bij houten boten hebben de staat van de ondergrond en de constructiemethode een grote invloed op het product dat wordt gekozen.

Aluminium boot schilderen
De voorbehandeling van aluminium is zeer belangrijk. Nieuw aluminium heeft een vettig oppervlak dat eerst moet worden verwijderd voordat je met het schilderwerk kan beginnen. Voor een optimale hechting op bestaand aluminium is het daarnaast noodzakelijk dat het oppervlak wordt voorbehandeld door licht stralen of grof schuren.

Polyester boot schilderen
Voordat polyester behandeld wordt, is het belangrijk te weten in welke staat de ondergrond verkeert. Nieuw polyester moet minimaal 4 weken oud zijn voordat een verfsysteem mag worden aangebracht. Hiervoor is reinigen voldoende. Neem het polyester goed af met water en vloeibare zeep om al het wateroplosbare vuil te verwijderen en gebruik vervolgens een polyesterontvetter om alle wasachtige bestanddelen te verwijderen. Bij wat oudere boten dien je eerste de staat van de ondergrond te beoordelen. Vertoont de gladde gelcoatzijde van het polyester hooguit wat verkleuring of glansafname en is de rest nog volledig intact dan kun je de ondergrond licht schuren met droogschuurpapier.

Een probleem dat bij het behandelen van polyester kan voorkomen, is microporeusiteit; kleine speldenprikjes in de gellcoat. Micro-poreusiteit kun je constateren door op het geschuurde oppervlak met een viltstift een aantal strepen aan te brengen en deze vervolgens met een doekje met ontvetter te verwijderen. Blijven er speldenprikjes achter in het oppervlak, dan is er sprake van microporeusiteit. Schuur in dit geval na het ontvetten het gehele oppervlak met droogschuurpapier totdat alle micro-poreuze gaatjes zijn opengeschuurd. Ontvet hierna nogmaals het gehele oppervlak. Afhankelijk van de mate van microporeusiteit kun je de gaatjes dichtplamuren. De meest voorkomende afwerking is vervolgens een polyester gelcoat waarin paraffine is toegevoegd om een glad oppervlak te verkrijgen.

Stalen boot schilderen
Om een verfsysteem op staal in goede conditie te houden, is het goed om geregeld één of meer onderhoudslagen aan te brengen. Als de bestaande verf nog goed hecht en alleen is verkleurd of glans heeft verloren, volstaat ontvetten en schuren en één of meer nieuwe lagen aanbrengen. Slecht of beschadigd verfwerk moet wel echt worden verwijderd en worden vervangen door een nieuw verfsysteem.

Zorg er altijd voor dat, voordat je gaat schilderen, de boot volledig vrijgemaakt is van roest, vuil en de walshuid. Straal het staal of ontroest het handmatig met een naaldhamer door te borstelen met Mbx of Tercoo. Gebruik hiervoor geen staalborstel. Rond de scherpe kanten van het staal of en verwijder lasspatten. Hardnekkige of moeilijk te bereiken roest, kun je behandelen met een rust remover. Breng vervolgens, om nieuwe roestvorming tegen te gaan, na deze voorbehandeling zo snel mogelijk de eerste roestwerende primerlaag aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *