info@waterrijk-pleziervaart.nl

+31 6 31 90 15 08

Winterklaar maken op locatie

Het seizoen zit er nu toch echt op. En dat betekent ook dat veel boten de komende weken voorbereid gaan worden op de  winterperiode en het nodige onderhoud zal worden uitgevoerd. Speciaal voor boten die zich niet zo makkelijk laten traileren heeft  Botenwacht een mobiele service voor onderhoud op locatie. Waterrijk werkt er graag aan mee en komt namens Botenwacht uw boot winterklaar maken. Kijk voor meer informatie en een offerte: www.botenwacht-onderhoud.nl.

Comments (0) blog

Lees meer

Leuk en leerzaam eerste seizoen Botenwacht: twee tips voor als je geen zin hebt in pech onderweg

Sinds 1 april is Waterrijk erkend steunpunt van BotenWacht Nederland, een landelijk netwerk van bootreparatiebedrijven dat hulp verleent aan watersporters die met pech stranden. Dat betekent dat wij pechgevallen in onze regio – en soms een beetje daarbuiten – zo snel mogelijk te hulp schieten. Het eerste seizoen zit er voor ons nu op! We kijken terug op een bijzonder leuke en ook leerzame ervaring.

Toegegeven. Soms is het afzien. Want natuurlijk komen de meeste meldingen binnen op de meest ongunstige momenten. ’s Avonds laat of in het weekend. Als je net lekker op de bank zit of aan tafel wilt. Maar de dankbaarheid is des te groter. Je wordt altijd opgelucht onthaald, als redders in nood. In totaal kwamen we ruim 25 keer in actie dit seizoen en slechts één keer konden we iemand niet op weg helpen (in verband met de garantie op de motor).

Deze ervaringen leren ons ook veel. Zo vielen ons twee dingen op dit seizoen:

  1. Bespaar niet op onderhoud!
    Veel van de pechgevallen kun je voorkomen door meer en beter regulier onderhoud. Veel mensen laten het onderhoud over aan niet-gespecialiseerde bedrijven zoals automonteurs en bezuinigen op de kwaliteit van onderdelen. Het is verleidelijk. Maar goedkoop blijkt in veel gevallen helaas vooral duurkoop. Aanbieders die goedkoop onderhoud aanbieden, verzorgen over het algemeen oppervlakkig onderhoud aan de motoren. Ze vervangen wat vloeistoffen en hier en daar een filter, maar de vervuiling van filters en brandstoftanken wordt vaak vergeten. Wil je er zeker van zijn dat je niets over het hoofd ziet: zie onze checklist met inspectiepunten.
  2. Neem de tijd om je probleem helder te maken
    Als je tegen problemen aanloopt bij het varen, let dan goed op de signalen die je schip je geeft. Onze ervaring is dat mensen veel moeite hebben om te vertalen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. En dat is belangrijk voor ons om je snel weer op weg te helpen. We zagen zelfs dat het ook voor extra problemen kan zorgen. Zo was er iemand die meerdere keren met pech kwam te liggen. Diverse collega-bedrijven hadden al naar het schip gekeken en er was al voor een flink bedrag aan gesleuteld maar het echte probleem werd niet opgelost. Uiteindelijk bleek na uitgebreid doorvragen dat een nieuw tankdopje de oplossing was. Het was voor deze watersporter mooi geweest als ze daar eerder achter waren gekomen.

Lees hier ook het reisverhaal en ervaring met onze Botenwachtservice van Paul Koerselman en zijn vrouw.

 

Comments (0) blog, Botenwacht, onderhoud

Lees meer

Rondje Nederland met de Long Island valt volledig in het water

“We hebben een prachtige tocht gemaakt van 10 weken: 73 uur met een Chinese motor en het zweet in mijn bilnaad en 128 uur fluitend met onze nieuwe motor”

In 3 maanden tijd een rondje Nederland varen en genieten van de prachtige Nederlandse wateren. Dat was het idee van Paul Koerselman en zijn vrouw. Het ging iets anders dan gepland. De Long Island was er klaar voor, maar de motor liet het keer op keer afweten. Dat je niet moet besparen op de motor weet Paul inmiddels als geen ander. Hij liet ons zijn nog vrij nieuwe motor van Chinese makelaardij uiteindelijk vervangen door een nieuw, betrouwbaarder exemplaar. En dat bracht hem uiteindelijk toch waar hij wilde zijn: op het Vrijthof met een lekker biertje in de hand. Zijn reisverhaal lees je hier:


Augustus 2017 vertrokken wij uit Amersfoort met als doel Maastricht. Bij Muiden de mooie Vecht op richting Utrecht. Alles draait goed tot aan Loenen a/d Vecht, rook vanonder de planken en een temperatuurmeter op tilt.

Botenwacht gebeld die ons vervolgens kan vertellen dat we waarschijnlijk een lekke koppakking hebben. Verd…. Maar goed, we worden naar Loosdrecht gesleept en daar gaat de kop eraf, geen probleem toch? Alleen, we hebben een Chinese motor en waar haal je een pakking vandaan? Uit China!

In april 2018 alles weer oké dus gaan we in mei maar weer eens naar Maastricht. Motor draait weer maar toch, blijven opletten waar je eventueel kan aanmeren. Via Weert de grens over naar België en bij de 2e sluis moet je dan een vaarvignet kopen. Teruggekomen op de boot tref ik olie aan onder het expansievat van het koelwater! Ik heb er niet veel verstand van maar olie en koelwater?

Ja hoor, Botenwacht maar weer gebeld. “Wij komen niet naar België”. Verd… nou, dan maar weer terugsukkelen naar Nederland en het is zaterdag dus sluiten de sluizen vroeg maar we halen het. Aan de grens maar weer gebeld en 2 uur later heb ik voor de eerste keer kennis kunnen maken met Vincent. Die was niet alleen maar had vrouw en dochter meegenomen, is natuurlijk veel gezelliger zeker wanneer je dat hele stuk vanuit Den Bosch bent gekomen. Vincent had alleen weinig goed nieuws; oliekoeler of thermostaat maar het beste was om naar Den Bosch te komen. Die rotboot wil gewoon niet naar Maastricht was onze conclusie!

De volgende morgen op pad, ‘s avonds aangelegd, halverwege, in Aarle Rixel en de volgende morgen weer vroeg op pad. Ja, dat dachten wij! Nada. Noppes, niets!

Vincent maar even gebeld en toen konden wij 2 uur later kennismaken met Guus. En waterslot meende hij, even het water van de cilinder halen riep hij alleen het is een Chinese motor en dan kan je er niet zo makkelijk bij, maar, Guus kan alles dus een uur later konden we weer varen. “Niet meer dan 1.500 toeren en de motor mocht niet uit” riep hij nog even. We hebben er 8 uur over gedaan met in totaal 7 sluizen en een natte broek van de zenuwen of de motor het bleef doen.

Ondertussen hadden mijn vrouw en ik ons spaarbankboekje eens doorgebladerd en besloten er een nieuwe motor in te laten zetten en daar had Vincent natuurlijk geen problemen mee. Goed, oude motor eruit, Vincent wilde mij er nog voor betalen maar ik wilde er helemaal niets meer mee te maken hebben, af naar de hoogovens! Nieuwe erin en varen maar dachten wij. Nee, de kraanmachinist, aangesloten bij een metaalbond staakte (doe dat voortaan een andere keer a.u.b.!)

Uiteindelijk konden wij op pad, waarheen? Naar Maastricht natuurlijk! Ik had € 40,- betaald voor een Belgisch vaarvignet en als echte Hollander wilde ik daar dan ook gebruik van maken. Mijn vrouw merkte fijntjes op dat de motor iets meer had gekost maar het gaat om het principe toch? Alle sluizen weer door maar nu was het gewoon lekker varen. Na een tocht door België zijn we uiteindelijk dan toch in Maastricht beland, ons einddoel. Vincent en Guus een mailtje gestuurd en een biertje op de Vrijthof gedronken.

Het fijne aan een nieuwe motor is dat je niet voortdurend in de bilge moet kijken of er olie ligt, je hoeft niet voortdurend te snuffelen of je iets vreemds ruikt en je hoeft niet om je heen te kijken naar een eventuele aanlegplaats voor als het fout gaat.

De Maas af, de Waal op en ja, na 50 vaaruren moet de motor een servicebeurt hebben. Geen probleem toch? Tolkamer bij de Duitse grens heeft een grote scheepswerf. “Over 4 weken bent u aan de beurt” Zutphen? “Over 2 weken…” Dan toch maar Vincent bellen. Nou die had liever gehad dat we wat eerder hadden gebeld maar zou ons komen helpen, “Vaar maar door, wat jullie in een dag varen, rijd ik in een half uur.”

In Meppel verscheen onze vriend Guus weer en in 2 uur was alles gepiept. We zijn via Klazienaveen, Groningen, Lauwersmeer en Leeuwarden teruggevaren naar onze eigen ligplaats in Echtenerbrug aan het Tjeukermeer.

In het totaal hebben we een prachtige tocht gemaakt van 10 weken, 73 uur met een Chinese motor en het zweet in mijn bilnaad en 128 uur fluitend met onze nieuwe motor.”

Paul Koerselman

 

Tja dat is toch een verschil: Oude motor (degelijke rotzooi) vs. de nieuwe motor: mooie Crafsman (basis is Mitsubishi) betrouwbaar en onderdelen zijn goed verkrijgbaar

Comments (0) Botenwacht, onderhoud, refit

Lees meer

Hoe is het met The Coon? Een update.

Het is even stil geweest rondom The Coon maar die stilte is binnenkort, als het goed is, voorbij! We zijn met verschillende partijen in gesprek over geschikte ligplaatsen en mogelijke uitbreiding van het concept. Wat en hoe precies kunnen we nog niet zeggen. We houden je op de hoogte!

Voor wie het heeft gemist: wat is The Coon eigenlijk? The Coon is een uniek concept van drijvende vakantiehuisjes op verschillende plaatsen in Nederland. Ze combineert de ervaring van een overnachting op een boot met het comfort van een verblijf in een sfeervolle recreatiewoning. Het ontwerp van The Coon – een karakteristiek aluminium ‘tiny house’ dat op klassieke wijze is geklonken – is geïnspireerd op stijliconen als de Dakota. Mede door zijn bijzondere looks, maar zeker ook door zijn solide bouwstijl en comfort biedt The Coon een compleet nieuwe beleving. Het idee is dat je The Coon via de mobiele app of de website straks gemakkelijk op verschillende plaatsen in Nederland boekt, waarbij je de ervaring compleet maakt met bijvoorbeeld een lekkere picknickmand of lokaal uitstapje.

En zo komt hij er ongeveer uit te zien: wat een plaatje he!

 

 

Comments (0) algemeen, The Coon

Lees meer

Seizoen loopt ten einde: waar blijft je schip in de winter?

Hopelijk kunnen we nog heel even genieten op het water, maar al weer even nadenken over winterstalling is geen overbodige luxe. Waterrijk biedt daarvoor verschillende mogelijkheden. 

Binnen: warm en droog
De binnenplaatsen zijn geliefd, omdat het in onze verwarmde hal altijd minimaal 15 graden is. Hierdoor weet je zeker dat je schip ’s winters veilig, warm en droog ligt. Groot voordeel is ook dat je daarmee bespaart op het winter- en seizoensklaar maken van je schip. Dat is in geval van binnenstalling niet nodig.

Buiten: flexibel en veilig
Wil je flexibel in- en uitvaren en vind je het geen probleem om je schip in het water te laten dan is een buitenplaats bij Waterrijk perfect. Ons terrein is volledig afgesloten en bewaakt en heeft eigen aanlegsteigers. Voordeel is dat je daar het hele jaar door kan doe-het-zelven en op elk moment met je schip op pad kan. 

Kosten winterberging
Kosten voor winterberging worden standaard in rekening gebracht per m2 en per maand. Je betaalt alleen voor de maanden waarin je daadwerkelijk gebruikmaakt van de stalling. Kosten voor bijkomende activiteiten als hijsen, opbokken en transport berekenen we apart. Door deze werkwijze kunnen we flexibeler omgaan met uw stallingswensen. Indien je liever een all-in prijs voor het gehele winterseizoen (van 1 oktober – 1 april) hebt, kunnen wij die uiteraard voor je maken.

Kijk hier voor meer informatie over winterberging, kosten en mogelijkheden.

Comments (0) winterberging

Lees meer

Klussen en kameraadschap: wederom een succesvolle refit

Twee kameraden. 60-plussers in de bloei van het leven. We mochten ze gekscherend Ed en Willem Bever noemen. Wekenlang lagen ze op en onder de Bonte Kraaij. De Kraaijer Kruiser was toe aan een goede schilderbeurt. De oude verflaag was op en dus werd hij voorzien van tweecomponentenverf. En ook kon hij wel een nieuwe reling gebruiken: dat werd een stijlvolle rvs hoogglans reling gemaakt door Waterrijk. Na 12 weken keihard werken, is de boot weer klaar voor de komende 8 tot 10 jaar genieten van de Maas en andere Nederlandse wateren.

“Althans dat hoop ik”, aldus een tevreden Willem. “Want na al die uurtjes klussen heb ik er wel even genoeg van. “Dat is best afzien voor twee van die oude knarren zoals wij. Dan ontdek je spieren waarvan je dacht dat ze al lang met pensioen waren”, zegt hij lachend. De boot ligt nu weer in zijn vertrouwde thuishaven De Zandmeren in Kerkdriel. Hoewel het klussen daar ook prima had kunnen plaatsvinden, koos hij toch liever voor de geïsoleerde hal en beveiligde loods van Waterrijk. “Ik ben blij dat ik hem bij Waterrijk uit het water heb gehaald”, vertelt Willem. “Ze behandelden de boot met de grootste zorg en ik vond het een prettig idee dat ’s avonds de loods op slot ging. Daarnaast is het een ontzettend gastvrije omgeving. Elke dag staat de koffie klaar, er is altijd tijd voor een goed gesprek en – niet onbelangrijk – deskundig advies en ondersteuning.”

 


De Bonte Kraaij voor en na de refit

Comments (0) doe-het-zelven, refit, schilder- en spuitwerk

Lees meer

Tweede generatie kunststof teakdek vindt gretig aftrek

 Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van een kunststof teakdek. Niet zo gek. Kunststof teak is duurzaam, onderhoudsvriendelijk, goedkoper dan echt teak, minder zwaar en verkrijgbaar in allerlei kleuren. De kunststof teak dekken van Topdek, waarvan we sinds 2016 dealer zijn, zijn bovendien nauwelijks te onderscheiden van echt teak. Op de Waterrijk-werf wordt momenteel gewerkt aan maar liefst drie fraaie nieuwe dekken.

Dek-King 2G, premium kunststof teak
Voor alledrie de schepen is gekozen voor Dek-King 2G, de tweede generatie teakdek. De uitstraling is nagenoeg hetzelfde als de eerste generatie en ook hebben ze beide uitstekende antislip-eigenschappen. Het verschil is de temperatuur van het materiaal. 2G is zo’n 30% koeler en dus een uitstekend product voor in een warmer klimaat. Daarnaast is het materiaal 32% lichter in gewicht en dat is gunstig voor de snelheid en het brandstofverbruik.

Duurzame investering
Kunststof teak is qua materiaal aanzienlijk goedkoper dan echt teak. Dat een kunststof teakdek goedkoop is, is echter een misvatting. Het leggen van een kunststof teakdek is maatwerk. Het produceren, mallen en leggen van het dek is arbeidsintensief en dus een investering, maar wanneer het goed gebeurt een investering waar je levenslang plezier van hebt.

Overweeg je een nieuw dek vraag ons dan zeker naar de mogelijkheden van Topdek.

 .  .  

 

 

Volop Topdeks in aanbouw de afgelopen maanden bij Waterrijk

 .   

 

Een dek voor een motorkruiser van 10 mtr uitgevoerd met een Top-dek in de kleur Weathered.

.   

Vloerafwerking voor in Lemsteraak 15.50 mtr. Wordt fanatiek gebruikt om wedstrijd te zeilen. Deze vloer ligt binnen ivm het vocht dat de wedstrijdzeilers mee naar binnen nemen. Ook in de kleur Weathered.

 

  

Top-Dek in de kleur teak uitgevoerd in de kuip en op het zwemplateu van een zeilschip Comet 33.

Comments (0) algemeen, refit, Teakdekken

Lees meer

Hoe beveilig je je schip tegen diefstal?

Onze Facebookvolgers zal het niet zijn ontgaan: onlangs zijn we ondanks alle veiligheidsmaatregelen die we treffen – afgesloten terrein, disselsloten, lichtbeveiliging, camera’s, etc. – het slachtoffer geworden van een brutale inbraak. Dit bewijst maar dat je diefstal van je schip of boot nooit 100% kunt voorkomen. Er zijn wel maatregelen die je kunt nemen om de kans zo klein mogelijk te maken en de kans op terugvinden vergroot.

  • Registratie bij het kadaster

Laat je boot of schip registreren in de openbare registers van het Kadaster. Registratie (teboekstelling) is het enige bewijs dat jij de rechtmatige eigenaar bent van een schip. De verkoop van geregistreerde schepen gebeurt via de notaris. Dit maakt onderhandse verkoop door criminelen lastiger.

Ook krijgen schepen bij registratie een uniek registratienummer (brandmerk). Wanneer een schip bij eventuele diefstal wordt teruggevonden, is snel bekend wie de rechtmatige eigenaar is. Het nadeel van een registratienummer is echter dat deze kan worden beschadigd of verwijderd. Een extra veilige optie is om microdots te laten aanbrengen. Microdots zijn zeer kleine kunststof schijfjes met een uniek identificatienummer. Met een spuitbus worden duizenden van deze schijfjes samen met een helder opdrogende lijm aangebracht op vaste of diefstalgevoelige onderdelen. Het is onmogelijk om alle aangebrachte microdots te verwijderen of de unieke code te wijzigen. Er hoeft slechts 1 microdot te worden gevonden om te achterhalen op welke naam een gestolen schip bij het Kadaster geregistreerd staat.

  • GPS-tracker

Bij diefstal van een schip is het zaak om snel te handelen. Hoe langer het duurt voordat je een diefstal opmerkt hoe kleiner de kans op het terugvinden van het schip. Een goede GPS-tracker biedt dan uitkomst. Met een GPS-tracker kun je de exacte locatie van een schip traceren en volgen en er zijn trackers op de markt die direct alarmeren wanneer een schip verplaatst wordt. Belangrijk bij het kiezen van een GPS-tracker is dat deze niet gemakkelijk te omzeilen is, bijvoorbeeld door GPS-blokkeerders, en dat deze goed ingebouwd wordt op een niet-zichtbare plek. Essentieel is daarnaast dat het schip altijd accuspanning heeft.

  • Uniek element ter herkenning

Zorg er voor dat je schip een uniek element heeft waaraan je het kunt herkennen. Zelfs als hij inmiddels is voorzien van een andere kleur of bekleding. Iets wat bij diefstal vaak direct wordt gedaan. Dit kan iets kleins zijn zoals een kenmerkend detail; het ontbreken van een knopje of een specifieke beschadiging.

Comments (0) algemeen, blog

Lees meer

Klus geklaard: het vaarseizoen kan beginnen voor De Seabird!

De Seabird is weer uitgevaren. Sinds oktober vorig jaar lag de 10,5 meter lange Hooveld van Al uit Engelen in onze loods. Al kwam met het idee om er op zaterdagen zelf wat aan te klussen, maar bijna elke avond zagen we hem terug. Uiteindelijk gaf Al de motorboot, met een beetje hulp van ons, een uitgebreide onderhoudsbehandeling.

Al vertelt: “Ik was op zoek naar een plek waar ik zelf kon klussen en waar vakkundige ondersteuning was voor de complexere zaken. Via een goede kennis van Neptunus kwam ik bij Waterrijk terecht. Ideaal, slechts vijf minuten van mijn huis. Het idee was om er korte tijd in de weekenden aan de slag te gaan. Maar als je eenmaal bezig bent, kom je toch steeds weer dingen tegen die aandacht vragen. Als je er dan toch ligt, kun je die beter maar meteen oppakken.”

‘Een boot is nooit af’
De boot werd onder meer helemaal geschuurd en voorzien van een tweecomponentenlak. “Veel steviger en duurzamer dan de eencomponentenlak die erop zat”, aldus Al. “Daarnaast heeft Waterrijk wat werkzaamheden voor me gedaan zoals het monteren van een peilglas op de dieseltank, het vervangen van de overlooppijp tussen de dieseltanks en het omhangen van de deuren zodat deze gemakkelijker open en dicht gaan.” Een combinatie van het nodige onderhoud en praktische verbeteringen aan de boot dus. “Of de boot nu af is? Voor 99%. Met een boot ben je eigenlijk nooit helemaal klaar”, zegt Al lachend. “Als je een boot koopt, moet je er ‘s zomers lekker mee varen en ’s winters klussen. Dat hoort er nu eenmaal bij.”

Gaan en varen waar je wilt
De Seabird is helemaal klaar voor de zomer. Grootse plannen heeft Al nog niet. “We zullen de zomervakantie zeker wel op pad gaan. Waarschijnlijk richting Maastricht, de Zuid-Willemsvaart af en via de Maas terug. Dat is het fijne van een boot. Je gaat en vaart waar je wilt en als het ergens bevalt, blijf je lekker nog even.”

 

Van voor tot na: De Seabird onderging een ware transformatie!

Comments (0) algemeen, refit, schilder- en spuitwerk

Lees meer

Van het leger naar de scheepsbouw: Jos versterkt Waterrijk-team

Het was een druk jaar. We konden het afgelopen jaar wel een leger aan mankracht gebruiken maar hebben nu mankracht uit het leger gevonden. We zijn er blij mee! In maart begon Jos Platschorre bij Waterrijk.

Jos volgt de opleiding Meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer in Dordrecht in deeltijd en werkt vier dagen bij ons op de werf. Een carrièreswitch voor Jos die eerst ruim twee jaar in het leger zat. Jos: “Ik wilde graag een vak leren en heb altijd een voorliefde voor houtbewerking gehad. Eerder werkte ik bij een bedrijf dat casinotafels maakte. Ook mooi werk maar wat te eenzijdig. Hier is het werk elke dag anders en leer ik de fijne kneepjes van het vak. Mooi om te werken met echte vakmensen die het fijner timmerwerk tot in detail beheersen. Ik leer ontiegelijk veel.”

Dat fijne timmerwerk hoopt Jos ook volledig onder de knie te krijgen. Hij ziet zichzelf in de toekomst wel een eigen zaak starten. Zijn liefde voor muziek wint het dan van zijn affiniteit met schepen (Jos zeilt al heel zijn leven): “Het lijkt me fantastisch om ooit gitaren en violen te bouwen.”

Comments (0) algemeen, blog

Lees meer