info@waterrijk-pleziervaart.nl

+31 6 31 90 15 08

Schilderwerk. Zelf doen of uitbesteden?

Je schip is toe aan een schilderbeurt. Maar ga je dat zelf doen of uitbesteden? En als je het zelf doet: wat is de beste aanpak en welke producten kun je dan het best gebruiken? Bij Waterrijk krijgen we continu vragen van doe-het-zelvers over hoe een schilderbeurt het beste aan te pakken. Wil je het graag zelf doen dan is de beste tip die we je kunnen geven: doe-het-zelf maar doe het goed!

Veel mensen denken er net iets te gemakkelijk over: even schuren, een kwastje eroverheen halen en klaar. Helaas komt er (veel en veel) meer bij kijken. Schuren, ontvetten, primen, plamuren, het aanbrengen van verschillende verfsystemen en verflagen en natuurlijk het lakwerk. Het schilderen van je schip is een arbeidsintensieve klus maar een gedegen aanpak is essentieel voor het behoud van je schip en de levensduur van je schilderwerk.

Om je een idee te geven van wat er allemaal bij komt kijken en concrete tips lees de volgende artikelen:

 

Comments (0) blog, doe-het-zelven, onderhoud, schilder- en spuitwerk

Lees meer

Schilderen en lakken: een goede voorbereiding is het halve werk!

5 tips voor het lakken van je schip

Het lakken van een schip is niet alleen vanuit esthetisch oogpunt heel belangrijk, het biedt ook belangrijke bescherming tegen vocht en UV-straling. Zeker bij polyesterboten vormt UV-straling een bedreiging. Daarnaast zijn corrosie en schimmel gevaren die op de loer liggen voor houten en stalen schepen. Het op een juiste manier aflakken van een schip helpt tegen deze elementen en zorgt ervoor dat uw schip er netjes uitziet. Hieronder vijf tips voor het beste resultaat.

  1. Een goede voorbehandeling is het halve werk
    Slechte voorbehandeling van het oppervlak blijf je altijd zien in de eindlaag en het vermindert de bescherming en houdbaarheid van het verfsysteem. Start met het testen van de overschilderbaarheid. Daarna volgt: ontvetten, reinigen, schuren, stofvrij maken, nogmaals reinigen, primen, plamuren, nogmaals primen, schuren, ontvetten en dan pas aflakken. Aandachtspunten zijn beginnende roestplekken. Straal of borstel roestplekken nauwkeurig en behandel deze goed met primer en plamuur. Een minuscuul plekje roest is volgende jaar een grote! Bespaar niet op schuurpapier. Pak tijdig een nieuw vel en maak de boot na de voorbehandeling helemaal goed schoon.
  2. Geduld is een schone zaak
    Begin niet te vroeg met schuren als de verflaag nog nat is en schilder niet te vroeg over. Anders heb je kans op blaasvorming, visogen, blistering en vroegtijdig glansverlies.
  3. Zorg voor een goede werkomgeving
    Werk in een droge, goed geventileerde ruimte en niet in direct zonlicht. Schilder of lak niet onder vochtige omstandigheden; vocht tast de glans aan. Zorg er daarnaast voor dat het oppervlak niet te koud of te warm is. Vermijd ook vorst. Koud weer vertraagt het droogproces. Het beste resultaat wordt verkregen als verf wordt aangebracht bij temperaturen tussen 10° en 25°C.
  4. Voorkom vervuiling door stof
    Kies voor een product dat snel droogt en reinig of wissel de kwast iedere 20 minuten. Schuur na het aanbrengen van iedere laag en neem de boot dan af met verdunning- of kleefdoek om schuurresten te verwijderen. Maak daarnaast de grond vochtig met water voordat u gaat schilderen. Dit voorkomt ook stof in het schilderwerk. Werk tot slot niet direct uit het blik. De verf wordt dan snel oud en kan vervuild raken.
  5. Werk snel en efficiënt voor het beste eindresultaat
    Voor het beste resultaat gebruik je op grote oppervlakten grote kwasten en rollers bij het schilderwerk. Zorg voor een egale verdeling, houd de kwast onder een hoek van 45° en laat je roller het werk doen (druk niet te hard op de roller). Dit minimaliseert eventuele kwaststrepen. Werk daarnaast snel. Hoe langer je in de verf werkt hoe groter de kans op sinaasappeleffect. Bij grote oppervlakken kun je het beste met zijn tweeën werken, de één brengt de verf aan en de ander werkt het glad af. Gebruik tot slot voor de laatste laag een ietwat versleten kwast. Zo blijven er minder kwaststrepen zichtbaar.

De juiste (voor)behandeling van aluminium, staal en polyester boten

Houd bij het schilderwerk van je boot of schip rekening met de ondergrond voor het lakken. Moderne constructies van polyester, staal en aluminium hebben een strakke en stabiele ondergrond die geschikt is voor alle typen aflak. Bij houten boten hebben de staat van de ondergrond en de constructiemethode een grote invloed op het product dat wordt gekozen.

Aluminium boot schilderen
De voorbehandeling van aluminium is zeer belangrijk. Nieuw aluminium heeft een vettig oppervlak dat eerst moet worden verwijderd voordat je met het schilderwerk kan beginnen. Voor een optimale hechting op bestaand aluminium is het daarnaast noodzakelijk dat het oppervlak wordt voorbehandeld door licht stralen of grof schuren.

Polyester boot schilderen
Voordat polyester behandeld wordt, is het belangrijk te weten in welke staat de ondergrond verkeert. Nieuw polyester moet minimaal 4 weken oud zijn voordat een verfsysteem mag worden aangebracht. Hiervoor is reinigen voldoende. Neem het polyester goed af met water en vloeibare zeep om al het wateroplosbare vuil te verwijderen en gebruik vervolgens een polyesterontvetter om alle wasachtige bestanddelen te verwijderen. Bij wat oudere boten dien je eerste de staat van de ondergrond te beoordelen. Vertoont de gladde gelcoatzijde van het polyester hooguit wat verkleuring of glansafname en is de rest nog volledig intact dan kun je de ondergrond licht schuren met droogschuurpapier.

Een probleem dat bij het behandelen van polyester kan voorkomen, is microporeusiteit; kleine speldenprikjes in de gellcoat. Micro-poreusiteit kun je constateren door op het geschuurde oppervlak met een viltstift een aantal strepen aan te brengen en deze vervolgens met een doekje met ontvetter te verwijderen. Blijven er speldenprikjes achter in het oppervlak, dan is er sprake van microporeusiteit. Schuur in dit geval na het ontvetten het gehele oppervlak met droogschuurpapier totdat alle micro-poreuze gaatjes zijn opengeschuurd. Ontvet hierna nogmaals het gehele oppervlak. Afhankelijk van de mate van microporeusiteit kun je de gaatjes dichtplamuren. De meest voorkomende afwerking is vervolgens een polyester gelcoat waarin paraffine is toegevoegd om een glad oppervlak te verkrijgen.

Stalen boot schilderen
Om een verfsysteem op staal in goede conditie te houden, is het goed om geregeld één of meer onderhoudslagen aan te brengen. Als de bestaande verf nog goed hecht en alleen is verkleurd of glans heeft verloren, volstaat ontvetten en schuren en één of meer nieuwe lagen aanbrengen. Slecht of beschadigd verfwerk moet wel echt worden verwijderd en worden vervangen door een nieuw verfsysteem.

Zorg er altijd voor dat, voordat je gaat schilderen, de boot volledig vrijgemaakt is van roest, vuil en de walshuid. Straal het staal of ontroest het handmatig met een naaldhamer door te borstelen met Mbx of Tercoo. Gebruik hiervoor geen staalborstel. Rond de scherpe kanten van het staal of en verwijder lasspatten. Hardnekkige of moeilijk te bereiken roest, kun je behandelen met een rust remover. Breng vervolgens, om nieuwe roestvorming tegen te gaan, na deze voorbehandeling zo snel mogelijk de eerste roestwerende primerlaag aan.

Comments (0) blog, doe-het-zelven, schilder- en spuitwerk

Lees meer

Verwijderen van antifouling. Hoe doe je dat?

Antifouling verwijderen en opnieuw aanbrengen, is een belangrijk onderdeel van het (jaarlijkse) onderhoud. Voordat je je schip weer te water laat, dien je de antifoulinglaag te herstellen om het gedeelte van de boot onder de waterlijn te beschermen. Antifouling is speciale verf waar biociden, koper, chloorrubber en aangroeiwerende middelen zijn toegevoegd. Deze middelen voorkomen dat er aangroei ontstaat. Dit is nodig omdat de aangroei voor blijvende schade kan zorgen aan het onderwaterschip. Bovendien verhoogt aangroei de weerstand en zorgt ervoor dat de boot aan snelheid verliest en meer brandstof gaat verbruiken.

Breng zachte antifouling elk jaar opnieuw aan
Je hebt harde en zachte antifouling. Zachte antifouling – ook wel zelfslijpende, polijstende antifouling genoemd – slijt er tijdens het varen geleidelijk af, waardoor de biociden die de aangroei tegengaan, vrijkomen. Het verwijderen van de antifouling gaat dus in principe vanzelf door het varen. Je kunt de coating ook met een hogedrukspuit of schuurspons verwijderen. Doe dit direct nadat de boot uit het water is gekomen. Als de romp nog nat is, is de laag antifouling vrij gemakkelijker te verwijderen. Een nadeel van zachte antifouling is wel dat je elk seizoen nieuwe antifouling moet aanbrengen. Het aanbrengen van een laag antifouling is echter veel gemakkelijker dan het verwijderen van de oude laag.

Een flinke klus: verwijderen van harde antifouling
Harde antifouling is een stuk lastiger te verwijderen. Als harde antifouling in aanraking komt met water lossen er stoffen in de verf op waardoor de biociden vrijkomen. Na verloop van tijd neemt de bescherming af. De harde verflaag blijft achter en daardoor ontstaat er door de jaren heen een steeds dikkere verflaag. Deze moet je om de aantal jaar verwijderen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Het op een juiste manier verwijderen van de oude antifoulinglaag vraagt om specifieke vaardigheden en zorgvuldigheid om te voorkomen dat je schade aan de romp toebrengt. Daarom adviseren wij het verwijderen van de antifouling over te laten aan de expert. Wil je het toch graag zelf doen, dan hieronder enkele tips.

Antifouling remover helpt bij verwijderen
Een harde antifouling kun je alleen verwijderen door de laag eraf te slijpen, stralen of afsteken. Een antifouling remover kan hierbij helpen. De bestaande lagen worden door antifouling remover week en laten los, zodat zij eenvoudig met een krabber op schraper verwijderd kunnen worden. Antifouling Remover is geschikt voor toepassing op polyester, hout, staal en aluminium. Het is niet geschikt voor toepassing op zachte kunststoffen. Test bij twijfel altijd eerst op een niet zichtbare plek.

Hoe ga je te werk?
Verwijder eerst de loszittende oude antifouling met een hoge drukspuit. Breng de antifouling remover royaal aan met een brede kwast. Laat het product inwerken en verwijder vervolgens de antifouling met een botte krabber. Bepaalde removers kunnen meerdere lagen in één keer verwijderen. Bij hele dikke lagen antifouling, zijn meerdere behandelingen nodig. Breng pas de nieuwe laag aan na het reinigen, schuren en gronden van de romp. Let op dat je te maken hebt met chemische producten. Zorg dus voor een veilige, goed geventileerde omgeving, veiligheidskleding (bril, handschoenen, overall) en zorg voor een milieubewuste afvoer van de resten.

Comments (0) blog, doe-het-zelven, schilder- en spuitwerk

Lees meer

Kies voor een blanke lak voor een houten schip

Je hebt een houten schip of een schip met houtelementen. Prachtig. Houtelementen geven een warme uitstraling, maar je moet er ook goed voor zorgen. Wil je de houtlook van je schip zo goed mogelijk behouden, kies dan voor een blanke lak. Blanke lakken brengen de houtstructuur goed naar voren en geven het hout een mooie glans.

1-componenten- of 2-componentenlak?
Er zijn twee soorten blanke laksystemen: 1-componentenlank en 2-componentenlak. 1-componenten blanke lak en beits zijn verfsoorten op basis van bindmiddelen zoals bitumen, alkyd en oliën. Deze bootlakken reageren op zuurstof om te drogen en uit te harden of door uitdampen van verdunning.
2-componentenlakken bieden over het algemeen een betere bescherming voor het hout dan 1-componentenlakken. Deze blanke lakken bestaan uit verf met een bindmiddel van een speciale chemische compositie, meestal epoxy maar soms ook polyurethaan. Door het toevoegen van verharder start een chemische reactie die ervoor zorgt dat er een harde, duurzame filmlaag ontstaat.
Voordeel van 2-componentenlakken is dat je met één keer lakken een dikkere laagdikte bereikt. Ze zijn zeer goed bestand tegen chemicaliën, zout en agressieve schoonmaakmiddelen en uitstekend te gebruiken voor tanks en het onderwaterschip. Ook zijn de lakken verspuitbaar en overschilderbaar met 1-componentenlak. Andersom, met 2-componentenlak over 1-componentenlak schilderen, is niet mogelijk.
2-componentenlak dient aangebracht te worden op kaal hout of een eerdere 2-componentenlaag. Het grootste nadeel van 2-componenten blanke lakken is dat ze vaak onvoldoende meegeven om beweging van flexibele delen in het hout op te vangen. De kans is groot dat de lak op bewegende of werkende delen van het schip op den duur gaat barsten.

Lakken of oliën?
In principe kun je alle houtsoorten blank lakken of oliën. Zachtere houtsoorten als grenen en mahonie zijn wat gemakkelijker te oliën dan hardere houtsoorten zoals eiken. Hier zal je meerdere lagen nodig hebben omdat hardere houtsoorten meer tijd nodig hebben om te doordrenken. Teak wordt meestal niet behandeld, maar kun je ook goed oliën om vergrijzing tegen te gaan.
In de regel geldt dat wanneer een boot eerder gelakt is met een blanke lak dat je dat het beste bij de volgende onderhoudsbeurt weer kunt doen. Hetzelfde geldt voor oliën. Is het schip eerder geolied, kies dan de volgende keer weer voor olie. De kans bestaat dat de lak op een geolied schip loslaat. Andersom kan olie niet altijd goed doordringen op een schip dat eerder gelakt is.

Epoxy of Polyurethaan?
Mastiekverven zijn meestal op basis van epoxy. Polyurethaan komt ook voor als bindmiddel. Deze verven hebben een hogere glansgraad, zijn zeer kleurvast en zijn goed bestand tegen extreme weersomstandigheden. Epoxy heeft de eigenschap om na enige tijd te verkrijten. Er komt dan een witte waas over de verf en de lak wordt dan dof. Gebruik in dat geval een 2-componentenaflak op basis van polyurethaan in plaats van epoxy. Ook is epoxy wat lastiger aan te brengen dan polyurethaan. Een juiste mengverhouding is belangrijk.

Comments (0) blog, doe-het-zelven, schilder- en spuitwerk

Lees meer

Winterklaar maken op locatie

Het seizoen zit er nu toch echt op. En dat betekent ook dat veel boten de komende weken voorbereid gaan worden op de  winterperiode en het nodige onderhoud zal worden uitgevoerd. Speciaal voor boten die zich niet zo makkelijk laten traileren heeft  Botenwacht een mobiele service voor onderhoud op locatie. Waterrijk werkt er graag aan mee en komt namens Botenwacht uw boot winterklaar maken. Kijk voor meer informatie en een offerte: www.botenwacht-onderhoud.nl.

Comments (0) blog

Lees meer

Leuk en leerzaam eerste seizoen Botenwacht: twee tips voor als je geen zin hebt in pech onderweg

Sinds 1 april is Waterrijk erkend steunpunt van BotenWacht Nederland, een landelijk netwerk van bootreparatiebedrijven dat hulp verleent aan watersporters die met pech stranden. Dat betekent dat wij pechgevallen in onze regio – en soms een beetje daarbuiten – zo snel mogelijk te hulp schieten. Het eerste seizoen zit er voor ons nu op! We kijken terug op een bijzonder leuke en ook leerzame ervaring.

Toegegeven. Soms is het afzien. Want natuurlijk komen de meeste meldingen binnen op de meest ongunstige momenten. ’s Avonds laat of in het weekend. Als je net lekker op de bank zit of aan tafel wilt. Maar de dankbaarheid is des te groter. Je wordt altijd opgelucht onthaald, als redders in nood. In totaal kwamen we ruim 25 keer in actie dit seizoen en slechts één keer konden we iemand niet op weg helpen (in verband met de garantie op de motor).

Deze ervaringen leren ons ook veel. Zo vielen ons twee dingen op dit seizoen:

  1. Bespaar niet op onderhoud!
    Veel van de pechgevallen kun je voorkomen door meer en beter regulier onderhoud. Veel mensen laten het onderhoud over aan niet-gespecialiseerde bedrijven zoals automonteurs en bezuinigen op de kwaliteit van onderdelen. Het is verleidelijk. Maar goedkoop blijkt in veel gevallen helaas vooral duurkoop. Aanbieders die goedkoop onderhoud aanbieden, verzorgen over het algemeen oppervlakkig onderhoud aan de motoren. Ze vervangen wat vloeistoffen en hier en daar een filter, maar de vervuiling van filters en brandstoftanken wordt vaak vergeten. Wil je er zeker van zijn dat je niets over het hoofd ziet: zie onze checklist met inspectiepunten.
  2. Neem de tijd om je probleem helder te maken
    Als je tegen problemen aanloopt bij het varen, let dan goed op de signalen die je schip je geeft. Onze ervaring is dat mensen veel moeite hebben om te vertalen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. En dat is belangrijk voor ons om je snel weer op weg te helpen. We zagen zelfs dat het ook voor extra problemen kan zorgen. Zo was er iemand die meerdere keren met pech kwam te liggen. Diverse collega-bedrijven hadden al naar het schip gekeken en er was al voor een flink bedrag aan gesleuteld maar het echte probleem werd niet opgelost. Uiteindelijk bleek na uitgebreid doorvragen dat een nieuw tankdopje de oplossing was. Het was voor deze watersporter mooi geweest als ze daar eerder achter waren gekomen.

Lees hier ook het reisverhaal en ervaring met onze Botenwachtservice van Paul Koerselman en zijn vrouw.

 

Comments (0) blog, Botenwacht, onderhoud

Lees meer

Rondje Nederland met de Long Island valt volledig in het water

“We hebben een prachtige tocht gemaakt van 10 weken: 73 uur met een Chinese motor en het zweet in mijn bilnaad en 128 uur fluitend met onze nieuwe motor”

In 3 maanden tijd een rondje Nederland varen en genieten van de prachtige Nederlandse wateren. Dat was het idee van Paul Koerselman en zijn vrouw. Het ging iets anders dan gepland. De Long Island was er klaar voor, maar de motor liet het keer op keer afweten. Dat je niet moet besparen op de motor weet Paul inmiddels als geen ander. Hij liet ons zijn nog vrij nieuwe motor van Chinese makelaardij uiteindelijk vervangen door een nieuw, betrouwbaarder exemplaar. En dat bracht hem uiteindelijk toch waar hij wilde zijn: op het Vrijthof met een lekker biertje in de hand. Zijn reisverhaal lees je hier:


Augustus 2017 vertrokken wij uit Amersfoort met als doel Maastricht. Bij Muiden de mooie Vecht op richting Utrecht. Alles draait goed tot aan Loenen a/d Vecht, rook vanonder de planken en een temperatuurmeter op tilt.

Botenwacht gebeld die ons vervolgens kan vertellen dat we waarschijnlijk een lekke koppakking hebben. Verd…. Maar goed, we worden naar Loosdrecht gesleept en daar gaat de kop eraf, geen probleem toch? Alleen, we hebben een Chinese motor en waar haal je een pakking vandaan? Uit China!

In april 2018 alles weer oké dus gaan we in mei maar weer eens naar Maastricht. Motor draait weer maar toch, blijven opletten waar je eventueel kan aanmeren. Via Weert de grens over naar België en bij de 2e sluis moet je dan een vaarvignet kopen. Teruggekomen op de boot tref ik olie aan onder het expansievat van het koelwater! Ik heb er niet veel verstand van maar olie en koelwater?

Ja hoor, Botenwacht maar weer gebeld. “Wij komen niet naar België”. Verd… nou, dan maar weer terugsukkelen naar Nederland en het is zaterdag dus sluiten de sluizen vroeg maar we halen het. Aan de grens maar weer gebeld en 2 uur later heb ik voor de eerste keer kennis kunnen maken met Vincent. Die was niet alleen maar had vrouw en dochter meegenomen, is natuurlijk veel gezelliger zeker wanneer je dat hele stuk vanuit Den Bosch bent gekomen. Vincent had alleen weinig goed nieuws; oliekoeler of thermostaat maar het beste was om naar Den Bosch te komen. Die rotboot wil gewoon niet naar Maastricht was onze conclusie!

De volgende morgen op pad, ‘s avonds aangelegd, halverwege, in Aarle Rixel en de volgende morgen weer vroeg op pad. Ja, dat dachten wij! Nada. Noppes, niets!

Vincent maar even gebeld en toen konden wij 2 uur later kennismaken met Guus. En waterslot meende hij, even het water van de cilinder halen riep hij alleen het is een Chinese motor en dan kan je er niet zo makkelijk bij, maar, Guus kan alles dus een uur later konden we weer varen. “Niet meer dan 1.500 toeren en de motor mocht niet uit” riep hij nog even. We hebben er 8 uur over gedaan met in totaal 7 sluizen en een natte broek van de zenuwen of de motor het bleef doen.

Ondertussen hadden mijn vrouw en ik ons spaarbankboekje eens doorgebladerd en besloten er een nieuwe motor in te laten zetten en daar had Vincent natuurlijk geen problemen mee. Goed, oude motor eruit, Vincent wilde mij er nog voor betalen maar ik wilde er helemaal niets meer mee te maken hebben, af naar de hoogovens! Nieuwe erin en varen maar dachten wij. Nee, de kraanmachinist, aangesloten bij een metaalbond staakte (doe dat voortaan een andere keer a.u.b.!)

Uiteindelijk konden wij op pad, waarheen? Naar Maastricht natuurlijk! Ik had € 40,- betaald voor een Belgisch vaarvignet en als echte Hollander wilde ik daar dan ook gebruik van maken. Mijn vrouw merkte fijntjes op dat de motor iets meer had gekost maar het gaat om het principe toch? Alle sluizen weer door maar nu was het gewoon lekker varen. Na een tocht door België zijn we uiteindelijk dan toch in Maastricht beland, ons einddoel. Vincent en Guus een mailtje gestuurd en een biertje op de Vrijthof gedronken.

Het fijne aan een nieuwe motor is dat je niet voortdurend in de bilge moet kijken of er olie ligt, je hoeft niet voortdurend te snuffelen of je iets vreemds ruikt en je hoeft niet om je heen te kijken naar een eventuele aanlegplaats voor als het fout gaat.

De Maas af, de Waal op en ja, na 50 vaaruren moet de motor een servicebeurt hebben. Geen probleem toch? Tolkamer bij de Duitse grens heeft een grote scheepswerf. “Over 4 weken bent u aan de beurt” Zutphen? “Over 2 weken…” Dan toch maar Vincent bellen. Nou die had liever gehad dat we wat eerder hadden gebeld maar zou ons komen helpen, “Vaar maar door, wat jullie in een dag varen, rijd ik in een half uur.”

In Meppel verscheen onze vriend Guus weer en in 2 uur was alles gepiept. We zijn via Klazienaveen, Groningen, Lauwersmeer en Leeuwarden teruggevaren naar onze eigen ligplaats in Echtenerbrug aan het Tjeukermeer.

In het totaal hebben we een prachtige tocht gemaakt van 10 weken, 73 uur met een Chinese motor en het zweet in mijn bilnaad en 128 uur fluitend met onze nieuwe motor.”

Paul Koerselman

 

Tja dat is toch een verschil: Oude motor (degelijke rotzooi) vs. de nieuwe motor: mooie Crafsman (basis is Mitsubishi) betrouwbaar en onderdelen zijn goed verkrijgbaar

Comments (0) Botenwacht, onderhoud, refit

Lees meer

Hoe is het met The Coon? Een update.

Het is even stil geweest rondom The Coon maar die stilte is binnenkort, als het goed is, voorbij! We zijn met verschillende partijen in gesprek over geschikte ligplaatsen en mogelijke uitbreiding van het concept. Wat en hoe precies kunnen we nog niet zeggen. We houden je op de hoogte!

Voor wie het heeft gemist: wat is The Coon eigenlijk? The Coon is een uniek concept van drijvende vakantiehuisjes op verschillende plaatsen in Nederland. Ze combineert de ervaring van een overnachting op een boot met het comfort van een verblijf in een sfeervolle recreatiewoning. Het ontwerp van The Coon – een karakteristiek aluminium ‘tiny house’ dat op klassieke wijze is geklonken – is geïnspireerd op stijliconen als de Dakota. Mede door zijn bijzondere looks, maar zeker ook door zijn solide bouwstijl en comfort biedt The Coon een compleet nieuwe beleving. Het idee is dat je The Coon via de mobiele app of de website straks gemakkelijk op verschillende plaatsen in Nederland boekt, waarbij je de ervaring compleet maakt met bijvoorbeeld een lekkere picknickmand of lokaal uitstapje.

En zo komt hij er ongeveer uit te zien: wat een plaatje he!

 

 

Comments (1) algemeen, The Coon

Lees meer

Seizoen loopt ten einde: waar blijft je schip in de winter?

Hopelijk kunnen we nog heel even genieten op het water, maar al weer even nadenken over winterstalling is geen overbodige luxe. Waterrijk biedt daarvoor verschillende mogelijkheden. 

Binnen: warm en droog
De binnenplaatsen zijn geliefd, omdat het in onze verwarmde hal altijd minimaal 15 graden is. Hierdoor weet je zeker dat je schip ’s winters veilig, warm en droog ligt. Groot voordeel is ook dat je daarmee bespaart op het winter- en seizoensklaar maken van je schip. Dat is in geval van binnenstalling niet nodig.

Buiten: flexibel en veilig
Wil je flexibel in- en uitvaren en vind je het geen probleem om je schip in het water te laten dan is een buitenplaats bij Waterrijk perfect. Ons terrein is volledig afgesloten en bewaakt en heeft eigen aanlegsteigers. Voordeel is dat je daar het hele jaar door kan doe-het-zelven en op elk moment met je schip op pad kan. 

Kosten winterberging
Kosten voor winterberging worden standaard in rekening gebracht per m2 en per maand. Je betaalt alleen voor de maanden waarin je daadwerkelijk gebruikmaakt van de stalling. Kosten voor bijkomende activiteiten als hijsen, opbokken en transport berekenen we apart. Door deze werkwijze kunnen we flexibeler omgaan met uw stallingswensen. Indien je liever een all-in prijs voor het gehele winterseizoen (van 1 oktober – 1 april) hebt, kunnen wij die uiteraard voor je maken.

Kijk hier voor meer informatie over winterberging, kosten en mogelijkheden.

Comments (0) winterberging

Lees meer

Klussen en kameraadschap: wederom een succesvolle refit

Twee kameraden. 60-plussers in de bloei van het leven. We mochten ze gekscherend Ed en Willem Bever noemen. Wekenlang lagen ze op en onder de Bonte Kraaij. De Kraaijer Kruiser was toe aan een goede schilderbeurt. De oude verflaag was op en dus werd hij voorzien van tweecomponentenverf. En ook kon hij wel een nieuwe reling gebruiken: dat werd een stijlvolle rvs hoogglans reling gemaakt door Waterrijk. Na 12 weken keihard werken, is de boot weer klaar voor de komende 8 tot 10 jaar genieten van de Maas en andere Nederlandse wateren.

“Althans dat hoop ik”, aldus een tevreden Willem. “Want na al die uurtjes klussen heb ik er wel even genoeg van. “Dat is best afzien voor twee van die oude knarren zoals wij. Dan ontdek je spieren waarvan je dacht dat ze al lang met pensioen waren”, zegt hij lachend. De boot ligt nu weer in zijn vertrouwde thuishaven De Zandmeren in Kerkdriel. Hoewel het klussen daar ook prima had kunnen plaatsvinden, koos hij toch liever voor de geïsoleerde hal en beveiligde loods van Waterrijk. “Ik ben blij dat ik hem bij Waterrijk uit het water heb gehaald”, vertelt Willem. “Ze behandelden de boot met de grootste zorg en ik vond het een prettig idee dat ’s avonds de loods op slot ging. Daarnaast is het een ontzettend gastvrije omgeving. Elke dag staat de koffie klaar, er is altijd tijd voor een goed gesprek en – niet onbelangrijk – deskundig advies en ondersteuning.”

 


De Bonte Kraaij voor en na de refit

Comments (0) doe-het-zelven, refit, schilder- en spuitwerk

Lees meer