info@waterrijk-pleziervaart.nl

+31 6 31 90 15 08

Rondje Nederland met de Long Island valt volledig in het water

Comments (0) Botenwacht, onderhoud, refit

“We hebben een prachtige tocht gemaakt van 10 weken: 73 uur met een Chinese motor en het zweet in mijn bilnaad en 128 uur fluitend met onze nieuwe motor”

In 3 maanden tijd een rondje Nederland varen en genieten van de prachtige Nederlandse wateren. Dat was het idee van Paul Koerselman en zijn vrouw. Het ging iets anders dan gepland. De Long Island was er klaar voor, maar de motor liet het keer op keer afweten. Dat je niet moet besparen op de motor weet Paul inmiddels als geen ander. Hij liet ons zijn nog vrij nieuwe motor van Chinese makelaardij uiteindelijk vervangen door een nieuw, betrouwbaarder exemplaar. En dat bracht hem uiteindelijk toch waar hij wilde zijn: op het Vrijthof met een lekker biertje in de hand. Zijn reisverhaal lees je hier:


Augustus 2017 vertrokken wij uit Amersfoort met als doel Maastricht. Bij Muiden de mooie Vecht op richting Utrecht. Alles draait goed tot aan Loenen a/d Vecht, rook vanonder de planken en een temperatuurmeter op tilt.

Botenwacht gebeld die ons vervolgens kan vertellen dat we waarschijnlijk een lekke koppakking hebben. Verd…. Maar goed, we worden naar Loosdrecht gesleept en daar gaat de kop eraf, geen probleem toch? Alleen, we hebben een Chinese motor en waar haal je een pakking vandaan? Uit China!

In april 2018 alles weer oké dus gaan we in mei maar weer eens naar Maastricht. Motor draait weer maar toch, blijven opletten waar je eventueel kan aanmeren. Via Weert de grens over naar België en bij de 2e sluis moet je dan een vaarvignet kopen. Teruggekomen op de boot tref ik olie aan onder het expansievat van het koelwater! Ik heb er niet veel verstand van maar olie en koelwater?

Ja hoor, Botenwacht maar weer gebeld. “Wij komen niet naar België”. Verd… nou, dan maar weer terugsukkelen naar Nederland en het is zaterdag dus sluiten de sluizen vroeg maar we halen het. Aan de grens maar weer gebeld en 2 uur later heb ik voor de eerste keer kennis kunnen maken met Vincent. Die was niet alleen maar had vrouw en dochter meegenomen, is natuurlijk veel gezelliger zeker wanneer je dat hele stuk vanuit Den Bosch bent gekomen. Vincent had alleen weinig goed nieuws; oliekoeler of thermostaat maar het beste was om naar Den Bosch te komen. Die rotboot wil gewoon niet naar Maastricht was onze conclusie!

De volgende morgen op pad, ‘s avonds aangelegd, halverwege, in Aarle Rixel en de volgende morgen weer vroeg op pad. Ja, dat dachten wij! Nada. Noppes, niets!

Vincent maar even gebeld en toen konden wij 2 uur later kennismaken met Guus. En waterslot meende hij, even het water van de cilinder halen riep hij alleen het is een Chinese motor en dan kan je er niet zo makkelijk bij, maar, Guus kan alles dus een uur later konden we weer varen. “Niet meer dan 1.500 toeren en de motor mocht niet uit” riep hij nog even. We hebben er 8 uur over gedaan met in totaal 7 sluizen en een natte broek van de zenuwen of de motor het bleef doen.

Ondertussen hadden mijn vrouw en ik ons spaarbankboekje eens doorgebladerd en besloten er een nieuwe motor in te laten zetten en daar had Vincent natuurlijk geen problemen mee. Goed, oude motor eruit, Vincent wilde mij er nog voor betalen maar ik wilde er helemaal niets meer mee te maken hebben, af naar de hoogovens! Nieuwe erin en varen maar dachten wij. Nee, de kraanmachinist, aangesloten bij een metaalbond staakte (doe dat voortaan een andere keer a.u.b.!)

Uiteindelijk konden wij op pad, waarheen? Naar Maastricht natuurlijk! Ik had € 40,- betaald voor een Belgisch vaarvignet en als echte Hollander wilde ik daar dan ook gebruik van maken. Mijn vrouw merkte fijntjes op dat de motor iets meer had gekost maar het gaat om het principe toch? Alle sluizen weer door maar nu was het gewoon lekker varen. Na een tocht door België zijn we uiteindelijk dan toch in Maastricht beland, ons einddoel. Vincent en Guus een mailtje gestuurd en een biertje op de Vrijthof gedronken.

Het fijne aan een nieuwe motor is dat je niet voortdurend in de bilge moet kijken of er olie ligt, je hoeft niet voortdurend te snuffelen of je iets vreemds ruikt en je hoeft niet om je heen te kijken naar een eventuele aanlegplaats voor als het fout gaat.

De Maas af, de Waal op en ja, na 50 vaaruren moet de motor een servicebeurt hebben. Geen probleem toch? Tolkamer bij de Duitse grens heeft een grote scheepswerf. “Over 4 weken bent u aan de beurt” Zutphen? “Over 2 weken…” Dan toch maar Vincent bellen. Nou die had liever gehad dat we wat eerder hadden gebeld maar zou ons komen helpen, “Vaar maar door, wat jullie in een dag varen, rijd ik in een half uur.”

In Meppel verscheen onze vriend Guus weer en in 2 uur was alles gepiept. We zijn via Klazienaveen, Groningen, Lauwersmeer en Leeuwarden teruggevaren naar onze eigen ligplaats in Echtenerbrug aan het Tjeukermeer.

In het totaal hebben we een prachtige tocht gemaakt van 10 weken, 73 uur met een Chinese motor en het zweet in mijn bilnaad en 128 uur fluitend met onze nieuwe motor.”

Paul Koerselman

 

Tja dat is toch een verschil: Oude motor (degelijke rotzooi) vs. de nieuwe motor: mooie Crafsman (basis is Mitsubishi) betrouwbaar en onderdelen zijn goed verkrijgbaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *